.

.
JCM Gold

Tuesday, March 15, 2011

Gempa di Jepun memendekkan hari di Bumi

JAPAN - Gempa bumi besar yang melanda timur laut Jepun 11 Mac lalu telah memendekkan panjang hari bumi ini dengan fraksi dan bergeser bagaimana massa planet diedarkan.

Sebuah analisis baru dari gempa berkekuatan 8,9-9,0 di Jepun telah mendapati bahawa gempa kuat telah mempercepatkan putaran bumi, memendekkan panjang hari 24 jam sebanyak 1.8 mikrodetik, menurut ahli geofisika Richard Gross di NASA's Jet Propulsion Laboratory di Pasadena, California .

Kasar halus perkiraannya kesan gempa Jepun - yang sebelumnya menyarankan pemendekan 1.6-mikrodetik hari - berdasarkan data baru pada seberapa banyak kesalahan yang mencetuskan gempa menyelinap untuk mengedarkan massa planet. mikrodetik adalah sepersejuta saat.

"Dengan menukar pengedaran massa bumi, gempa bumi Jepun harus telah menyebabkan Bumi untuk memainkan sedikit lebih cepat, memendekkan panjang hari sekitar 1,8 mikrodetik, "kata Gross SPACE.com dalam sebuah e-mel. Penyempurnaan Lebih banyak mungkin kerana maklumat baru mengenai gempa datang kepada terang, ia menambah.

Senario ini mirip dengan sosok seorang skater gambar ke dalam tangannya selama berputar untuk berputar cepat di atas ais. Semakin dekat pergeseran massa saat gempa bumi adalah untuk khatulistiwa, maka akan semakin mempercepat Bumi berputar.

Suatu hari Bumi sekitar 24 jam, atau 86.400 detik, lama. Selama setahun, panjangnya bervariasi sekitar satu milidetik, atau 1,000 mikrodetik, kerana variasi bermusim dalam pengagihan massa planet seperti perubahan bermusim dari aliran jet.

Data awal menunjukkan gempa Jumaat pindah pulau utama Jepun sekitar 8 kaki, menurut Kenneth Hudnut dari US Geological Survey. Gempa bumi juga bergeser aci bumi sekitar 6 1 / 2 inci (17 cm), tambah kasar.

Angka paksi bumi adalah tidak sama dengan paksi utara-selatan di ruang angkasa, yang berputar sekali setiap hari dengan kelajuan sekitar 1,000 mph (1.604 kph). Paksi Bumi adalah paksi di mana massa bumi seimbang dan paksi utara-selatan sekitar 33 kaki (10 meter).

"Pergeseran kedudukan paksi nombor akan menyebabkan bumi bergetar sedikit berbeza seperti berputar, tapi tidak akan menyebabkan pergeseran aci bumi di angkasa - kekuatan luaran hanya seperti tarikan graviti bulan, matahari, dan planet boleh melakukannya, "kata Gross.

Ini bukan pertama kalinya gempa bumi yang dahsyat telah mengubah panjang hari bumi. temblors Major telah memendekkan panjang hari di masa lalu.

Gempa 8,8 SR di Chile tahun lalu juga mempercepatkan putaran planet dan singkatan hari dengan 1.26 mikrodetik. 9.1 Gempa bumi Sumatera pada tahun 2004 disingkat hari dengan 6,8 mikrodetik.

Dan kesan dari gempa berkekuatan 8,9 Jepun mungkin tidak ¬ com pletely atas. Gempa susulan lebih lemah boleh menyebabkan perubahan kecil terhadap panjang hari juga.

The 11 Mac gempa adalah yang terbesar yang pernah tercatat di Jepun dan merupakan gempa terbesar kelima dunia untuk menyerang sejak tahun 1900, menurut USGS. Ini melanda lepas pantai sekitar 231 batu (373 kilometer) timur laut Tokyo dan 80 batu (130 km) timur kota Sendai, dan mencipta tsunami dahsyat yang telah menghancurkan wilayah pesisir timur laut Jepun. Sekurang-kurangnya 20 gempa susulan mendaftarkan berkekuatan 6.0 atau lebih tinggi telah mengikuti gempa utama.

"Secara teori, apa pun yang menyebarkan kembali massa bumi akan berubah putaran bumi," kata Gross. "Jadi pada prinsipnya gempa susulan yang lebih kecil juga akan mempunyai kesan pada putaran bumi Tapi kerana gempa susulan yang lebih kecil kesannya juga akan lebih kecil .."(Space.com)

Monday, March 07, 2011

Cerita Lucu Ep. 2

Seorang suami sedang mencari-cari helah untuk membolehkan dia berkahwin lagi.

Antara alasan yang diberikannya:
Suami : Lelaki kawin 3 baru lah sah
Isteri : Kenapa pula?Suami : Cuba terjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris, "satu" is one, "dua" is two, "tiga"isteri (is three). Baru betul dan sah!.
Isteri : Tapi abang kena faham Bahasa Inggeris, terutama tentang "singular" dan "plural"
Suami : Berkenaan apa tu?
Isteri : Satu tu "Singular"; dua atau lebih "Plural"
Suami : Contohnya?
Isteri : One car sebagai singular, two cars sebagai plural. Apa bezanya?
Suami : Ohhh... tambah huruf "s" untuk yang plural
Isteri : Betul tu. Sama juga la untuk abang
Suami : Macam mana pula boleh sama?
Isteri : Satu isteri abang MAMPU, jika dua isteri dah jadi plural, maka abang MAMPUS
tambah "s" je, kan?

Lepas daripada tu, si-suami tidak pernah lagi berceritakan hasratnya untuk berkahwin lagi...

Friday, March 04, 2011

Cerita Lucu Ep. 1

Seorang gadis menjadi pelacur tetapi tidak mahu neneknya tahu. Satu hari satu gerombolan pelacur ditangkap termasuklah gadis itu. Polis meminta pelacur-pelacur itu membuat satu garisan lurus. Semua beratur. Tiba-tiba muncul nenek tua kepada gadis itu jalan bongkok-bongkok dan setelah melihat cucunya berbaris dia bertanya: "Kenapa kamu berbaris di sini?" Cucu pula untuk menghalang neneknya tahu cerita sebenar telah berbohong dengan mengatakan ada dermawan akan menderma buah orange dan sebab itulah beliau berbaris. Nenek beredar pergi. Di pertengahan jalan dia teringatkan cucu-cucunya yang lain yang mungkin mengharapkan beliau membawa pulang buah-buahan. Lalu dia pun turut berbaris tanpa diketahui oleh cucunya.Dia berbaris di belakang. Seorang anggota polis mengambil kenyataan-kenyataan dari gadis yang sedang berbaris itu. Apabila dia sampai untuk giliran mendapatkan kenyataan orang terakhir, dia terkejut kerana tercegat seorang nenek yang jalan pun bongkok-bongkok macam tiada kudrat. Dia tercengang lalu tertanya: "Kamu tua, bagaimana kamu lakukannya?" Si nenek (menyangka soalan itu ditanya tentang bagaimana dia boleh makan orange itu) menjawab: "Oh senang je. Aku hanya cabut gigi palsu dan mula sedut sampai airnya kering."

News Membership

» GREETINGS RESPECT & GREETINGS AFFECTION 3 DRAGONS.

PERMOHONAN KEAHLIAN BARU DIBUKA KEPADA SESIAPA SAHAJA YANG BERMINAT DENGA PERNIAGAAN . (SILA HUBUNGI BRADER YAS DI TALIAN 017-2501814......